استیون هاوکینگ، شخصیت مهمی در زمینه کیهانشناسی، هوش مصنوعی (AI) و فیزیک نظری میگوید: «توسعه هوش مصنوعی کامل میتواند پایان نسل بشر باشد.» اما امروزه در دنیای مدرن هوش مصنوعی که اکثراً توسط بسیاری به عنوان انقلاب صنعتی چهارم شناخته میشود،
محققان هوش مصنوعی پیشبینیهای ترسناک استیون هاوکینگ را رد میکنند و آن را کم ارزش میدانند. آنها خود را نسبت به این واقعیت که هوش مصنوعی تهدیدات بیشتری را نسبت به منافع افراد و جوامع به همراه دارد، نابینا نگه می دارند. طبق گفته Rouse (2019)، هوش مصنوعی (AI) شبیه سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین ها، به ویژه سیستم های کامپیوتری است. این فرآیندها شامل یادگیری، استدلال و اصلاح خود است (بند 1). نگرانی اصلی این مقاله این است که چگونه افزایش مشارکت هوش مصنوعی بر افراد، سازمان ها و نیروی کار در چین تأثیر می گذارد. مشکلاتی که هوش مصنوعی در چین با خود به همراه دارد، افزایش نرخ بیکاری و سرمایه گذاری بیاندازه سرمایهگذاری مداوم در آن است. همچنین منتظر راهحلهای متفاوتی برای مقابله با این مشکلات است، از جمله ارائه یارانه دولت به افراد بیکار و ارتقای سیستم آموزشی در چین به منظور مقابله با تغییرات سریع فناوری. و در پایان این راه حل ها را ارزیابی می کند و یک راه حل بسیار توصیه شده را پیدا می کند. همچنین منتظر راهحلهای متفاوتی برای مقابله با این مشکلات است، از جمله ارائه یارانه دولت به افراد بیکار و ارتقای سیستم آموزشی در چین به منظور مقابله با تغییرات سریع فناوری. و در پایان این راه حل ها را ارزیابی می کند و یک راه حل بسیار توصیه شده را پیدا می کند. همچنین منتظر راهحلهای متفاوتی برای مقابله با این مشکلات است، از جمله ارائه یارانه دولت به افراد بیکار و ارتقای سیستم آموزشی در چین به منظور مقابله با تغییرات سریع فناوری. و در پایان این راه حل ها را ارزیابی می کند و یک راه حل بسیار توصیه شده را پیدا می کند.
وضعیت
هوش مصنوعی اکنون به سرعت در حال تغییر چهره کسبوکارها و سازمانهای چندملیتی در بیش از 75 کشور توسعهیافته از جمله چین است که در حال حاضر پس از ایالات متحده، دومین کشور پیشرو در توسعه هوش مصنوعی است. صندوق بینالمللی پول گزارش میدهد که «آسیا 65 درصد از مسئولیت جهانی به کارگیری رباتهای تولیدی را بر عهده دارد، در حالی که چین 50 درصد از کل استفاده از رباتهای صنعتی آسیا را به خود اختصاص میدهد» (دانمنگ و جیا، 2018، بند 5). چین در حال حاضر با مشکلات بیکاری با بیش از 50 میلیون شهروند در حال حاضر بیکار مواجه است (Trading Economics، 2019)، عمدتاً به دلیل جمعیت عظیم آن با بالاترین نرخ جمعیت 1.393 میلیارد نفر (Countryeconomy، 2018، بند 1). تخمین زده می شود که تا پایان سال 2019 به 1.433 میلیارد نفر برسد (WorldOMeters, 2019, para.1). چین در حال حاضر یکی از کشورهایی است که با توجه به اینکه اکثر کارخانه های خارجی شرکت های چند ملیتی (MNC) به دلیل زمین های ارزان آن در آن مشغول به کار هستند، بنابراین، شرکت های MNC با سرمایه های هنگفت با به حداقل رساندن هزینه های تولید خود با جایگزینی نیروی کار با روبات ها، سود بیشتری را اضافه می کنند. شرکت اپل در شرق چین دریافته است که «ماشینهای خودکار در چین 130000 ین در سال (19000 دلار) هزینه دارند که معادل هزینه چند کارگری است که یک کار را در مدت زمان کوتاهتری انجام میدهند. .5). CEIC (2019) تخمین زد که "به طور متوسط، درآمد ماهانه یک شهروند طبقه متوسط در چین حدود 330 دلار آمریکا است." علاوه بر این، CEIC (2019) همچنین گزارش می دهد که "مشارکت نیروی کار چین تا دسامبر 2018 به 68.72٪ کاهش یافته است." به دلیل نرخ ناخوشایند دستمزد و فشار کاری ناعادلانه، شور و اشتیاق کارگران چینی برای کار نیز هر سال ناپدید می شود. وابستگی مستقیم آنها به دولت چین برای کمک های مالی. در نتیجه دستمزد ضعیفی که به کارمندان و بنگاهها داده میشود و حداکثر سود را با جایگزینی نیروی انسانی با ماشینهای خودکار جایگزین میکنند، مزاحمت بیکاری همچنان با نرخی غیرقابل توقف افزایش مییابد.
چالش ها و مسائل
هوش مصنوعی موانع و مشکلات متعددی را با ارتقاء و بهبود روزانه خود به وجود می آورد که عمدتاً شامل نرخ بالای بیکاری و هزینه هنگفت راه اندازی شرکت های هوش مصنوعی است. اولا، دانمنگ و جیا (2018، پاراگراف 4) بیان میکنند که «30-40 درصد از کارها با ماشینهای هوش مصنوعی در سه سال گذشته جایگزین شدهاند». تحقیقات آنها کاملا مشخص می کند که چین هر سال شاهد کاهش شدید نرخ بیکاری با هوش مصنوعی پیشرفته بوده است. طبق گفته رن (2018)، 2.3 میلیون کارمند شاغل در بخش صنعتی یا شغل خود را از دست می دهند یا بیش از نیمی از آنها قبل از سال 2027 به دلیل فناوری های مخرب هوش مصنوعی به مشاغل جدید منصوب می شوند. (بند 1). "محققان و روانشناسان چینی با وضعیت افراد بیکار به عنوان اختلال استرس پس از سانحه (PSTD) برخورد می کنند" (یانگ، 2019، بند 3). این نرخ بیکاری نزولی شدید پیامدهای قابل توجهی را به همراه داشته است که شامل خشم، استرس و افسردگی ناشی از فقر در بین بیکاران است. یانگ (2019) همچنین اشاره می کند که خشم و ناآرامی اجتماعی نیز از جمله مشکلات عاطفی ناشی از بیکاری است (بند 2). علاوه بر این، یانگ (2019) همچنین بیان می کند که علاوه بر رنج روانی، بیکاری نیز مسئول بسیاری از مشکلات جسمی مانند سردرد، معده درد و ریزش مو بوده است (بند 3). بیکاری شهروندان طبقه متوسط و پایین چین را در وضعیت بهداشتی شدیدی قرار می دهد که رشد بهره وری کشورها را نیز کاهش می دهد. یانگ (2019) همچنین اشاره می کند که خشم و ناآرامی اجتماعی نیز از جمله مشکلات عاطفی ناشی از بیکاری است (بند 2). علاوه بر این، یانگ (2019) همچنین بیان می کند که علاوه بر رنج روانی، بیکاری نیز مسئول بسیاری از مشکلات جسمی مانند سردرد، معده درد و ریزش مو بوده است (بند 3). بیکاری شهروندان طبقه متوسط و پایین چین را در وضعیت بهداشتی شدیدی قرار می دهد که رشد بهره وری کشورها را نیز کاهش می دهد. یانگ (2019) همچنین اشاره می کند که خشم و ناآرامی اجتماعی نیز از جمله مشکلات عاطفی ناشی از بیکاری است (بند 2). علاوه بر این، یانگ (2019) همچنین بیان می کند که علاوه بر رنج روانی، بیکاری نیز مسئول بسیاری از مشکلات جسمی مانند سردرد، معده درد و ریزش مو بوده است (بند 3). بیکاری شهروندان طبقه متوسط و پایین چین را در وضعیت بهداشتی شدیدی قرار می دهد که رشد بهره وری کشورها را نیز کاهش می دهد.
ثانیاً، چین باید از مقدار گزاف سرمایه گذاری شده در شرکت های هوش مصنوعی آگاه باشد که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد چین تأثیر می گذارد. به گفته برهات (2018) "سرمایه گذاران 4.2 میلیارد دلار به بیش از 200 شرکت چینی هوش مصنوعی بین سال های 2012 و 2017 ریختند" (بند 1). به دنبال این، برهات (2018) همچنین گزارش می دهد که قرار است 1 تریلیون دلار اضافی برای ساخت و ارتقاء صنعت هوش مصنوعی آنها در 30 سال آینده سرمایه گذاری شود. سرمایه گذاران چینی با بیش از 1.42 تریلیون دلار سرمایه گذاری و سرمایه گذاری در حال سرمایه گذاری دائمی در حال پرواز برای آخرین فن آوری در صنعت هوش مصنوعی هستند که منجر به عدم تعادل بیشتر در اقتصاد آنها می شود که سپس منجر به فساد و فریب در بین روسای دولت می شود. . به گفته همکار برجسته و استاد کمکی در کالج مهندسی دانشگاه کارنگی ملون، Vivek Wadhwa، "دولت ها نمی توانند با ریختن پول به شرکت های هوش مصنوعی نوآوری کنند، این فقط منجر به فساد و بوروکراسی بیشتر خواهد شد" (Barhat, 2018, para.11). بنابراین، سرمایه گذاری بی حد و حصر پول در هوش مصنوعی می تواند به راحتی اقتصاد یک کشور را با ایجاد عدم تعادل تقریبا غیرقابل برگشت در شهروندان طبقه بالا، متوسط و پایین چین از بین ببرد.
راه حل
راهحلهای محدودی وجود دارد که میتوان برای مقابله با مشکل بیکاری مرتبط با هوش مصنوعی به آن پرداخت. دولت ها و وزارت آموزش و پرورش نقش مهمی در معرفی قوانین و سیاست های جدید به عنوان راه حلی برای مبارزه با این پیامد در چین ایفا می کند. اولاً، دولت می تواند شروع به ارائه یارانه هایی مانند سیاست UBI و معرفی مشاغل عمومی بیشتری کند. دولت باید به بیکاران یارانه بدهد تا انگیزه شروع دوباره کار را در آنها ایجاد کند. به گفته آرتور (2016)، "درآمد پایه جهانی (UBI) پرداختی است که به همه افراد بالغ انجام می شود که به افراد اجازه می دهد نیازهای اساسی خود را برآورده کنند. بدون هیچ آزمون کار یا فعالیت ساخته شده است» (بند 1). دولت می تواند سیاست UBI را در چین برای بهبود وضعیت مالی شهروندان متوسط و طبقه پایین برای مدت کوتاهی معقول معرفی کند. این سیاست شهروندان را تشویق می کند تا عزت نفس خود را بازگردانند و آنها را تشویق به شروع دوباره کار کنند. "UBI با اطمینان از اینکه همه پول کافی برای بقا در جیب خود دارند و همچنین به جریان یافتن پول در اقتصاد کمک می کند، به ویژه پس از ناپدید شدن ده ها میلیون شغل، وزن شهروندان بیکار را از دوش می کشد" (استولری، 2018، پاراگراف .12). دولت چین همچنین می تواند برای کاهش نرخ بیکاری، ایجاد مشاغل عمومی برای بیکاران را آغاز کند. طبق CompTIA (2019)، "اقتصاد ایالات متحده در ماه می 2019 75000 شغل ایجاد کرد" (بند 10). چین میتواند سازمانهای عمومی را راهاندازی کند تا شهروندان طبقه پایین را برای بقای خود و ایجاد تعادل در اقتصاد کشور در مشاغل عمومی ترویج و استخدام کند. "UBI با اطمینان از اینکه همه پول کافی برای بقا در جیب خود دارند و همچنین به جریان یافتن پول در اقتصاد کمک می کند، به ویژه پس از ناپدید شدن ده ها میلیون شغل، وزن شهروندان بیکار را از دوش می کشد" (استولری، 2018، پاراگراف .12). دولت چین همچنین می تواند برای کاهش نرخ بیکاری، ایجاد مشاغل عمومی برای بیکاران را آغاز کند. طبق CompTIA (2019)، "اقتصاد ایالات متحده در ماه می 2019 75000 شغل ایجاد کرد" (بند 10). چین میتواند سازمانهای عمومی را راهاندازی کند تا شهروندان طبقه پایین را برای بقای خود و ایجاد تعادل در اقتصاد کشور در مشاغل عمومی ترویج و استخدام کند. "UBI با اطمینان از اینکه همه پول کافی برای بقا در جیب خود دارند و همچنین به جریان یافتن پول در اقتصاد کمک می کند، به ویژه پس از ناپدید شدن ده ها میلیون شغل، وزن شهروندان بیکار را از دوش می کشد" (استولری، 2018، پاراگراف .12). دولت چین همچنین می تواند برای کاهش نرخ بیکاری، ایجاد مشاغل عمومی برای بیکاران را آغاز کند. طبق CompTIA (2019)، "اقتصاد ایالات متحده در ماه می 2019 75000 شغل ایجاد کرد" (بند 10). چین میتواند سازمانهای عمومی را راهاندازی کند تا شهروندان طبقه پایین را برای بقای خود و ایجاد تعادل در اقتصاد کشور در مشاغل عمومی ترویج و استخدام کند. بهویژه پس از ناپدید شدن دهها میلیون شغل» (استولری، 2018، بند 12). دولت چین همچنین می تواند برای کاهش نرخ بیکاری، ایجاد مشاغل عمومی برای بیکاران را آغاز کند. طبق CompTIA (2019)، "اقتصاد ایالات متحده در ماه می 2019 75000 شغل ایجاد کرد" (بند 10). چین میتواند سازمانهای عمومی را راهاندازی کند تا شهروندان طبقه پایین را برای بقای خود و ایجاد تعادل در اقتصاد کشور در مشاغل عمومی ترویج و استخدام کند. بهویژه پس از ناپدید شدن دهها میلیون شغل» (استولری، 2018، بند 12). دولت چین همچنین می تواند برای کاهش نرخ بیکاری، ایجاد مشاغل عمومی برای بیکاران را آغاز کند. طبق CompTIA (2019)، "اقتصاد ایالات متحده در ماه می 2019 75000 شغل ایجاد کرد" (بند 10). چین میتواند سازمانهای عمومی را راهاندازی کند تا شهروندان طبقه پایین را برای بقای خود و ایجاد تعادل در اقتصاد کشور در مشاغل عمومی ترویج و استخدام کند.
ثانیاً، وزارت آموزش چین میتواند مستقیماً با رویارویی با دانشآموزان فعلی با تغییرات سریع و عظیم فناوری، تأثیری بر آینده کاری بگذارد. طبق گزارش موسسه جهانی مک کینزی، «حدود 40 تا 160 میلیون زن در سراسر جهان ممکن است تا سال 2030 نیاز به تغییر حرفه خود داشته باشند، که اغلب با نقشهای با مهارت بالا جایگزین میشود» (Press, 2019, para.3). بسیاری از مشاغلی که به حداقل مدرک نیاز دارند، آشکارا با روباتهای هوش مصنوعی و سایر ماشینهای خودکار جایگزین میشوند. این وضعیت پیشبینیشده تنها مشاغلی را پشت سر میگذارد که به مهارتها و استعدادهای بالاتری نیاز دارند. CompTIA (2019) بیان می کند که بیش از 89900 توسعه دهنده نرم افزار و برنامه کاربردی، 25000 متخصص پشتیبانی کاربر کامپیوتر، 22100 مهندس و معمار سیستم های کامپیوتری، 20100 تحلیلگر سیستم کامپیوتری و 17600 مدیر پروژه فناوری اطلاعات تنها در ماه می 2019 مورد نیاز شرکتها در سراسر جهان بودند (بند 11). بنابراین، وزارت آموزش و پرورش میتواند با افزایش سطح آموزش در مدارس و دانشکدهها از طریق ارتقاء سیستمهای آموزشی و استخدام معلمان و مربیان واجد شرایط، دانشآموزان کنونی را با رقابت شدید فناوری در آینده سازگار کند.
ارزیابی
هوش مصنوعی از سال 2010 به طور فزاینده ای توسعه یافته است و هدف آن سهولت در صنعت کار با هر دو جنبه مثبت و منفی این ایده از هر جنبه ای از زندگی است. بدیهی است که تأثیر هوش مصنوعی بر آینده کاری، وضعیتی بسیار گسترده و پیچیده است که بدون شک نیازمند رویکردهای متعدد دولت ها و وزارتخانه ها برای به حداقل رساندن تأثیرات منفی آن بر افراد و جامعه است. اولاً اجرای سیاست یارانهای توسط دولت در کوتاهمدت حمایت مالی از افراد بیکار خواهد بود. به گفته براون (2015)، بسیاری از کشورها مانند استرالیا، اتریش، فرانسه، آلمان، لهستان، سوئد و انگلستان شاهد موفقیت برنامه های یارانه اجرا شده بوده اند (بند 7). با این حال، این رویکرد برای کمک به 2.3 میلیون شهروند بیکار طبقه پایین نیاز به بودجه هنگفتی برای مدت طولانی دارد. که می تواند منجر به عدم تعادل اقتصادی شود یا حتی در بدترین سناریوها می تواند اقتصاد چین را نابود کند. علاوه بر این، تنبلی و اهمال کاری را برای افرادی که تمایلی به کار ندارند، اما به دلیل وضعیت بیکاری، همچنان برای دسترسی به یارانه های دولتی قابل اعمال هستند، افزایش می دهد. ثانیاً، دولت چین می تواند مشاغل بخش دولتی متعددی را برای شهروندان طبقه متوسط خود فراهم کند. این فرصت آنها را مشغول کار می کند و به آنها کمک می کند تا درآمد کافی برای زندگی و تامین هزینه های روزانه خود برای بقا داشته باشند. علاوه بر آن، کاپونی (2017) بیان می کند که افزایش مشاغل بخش دولتی به کاهش نرخ بیکاری نیز کمک می کند (بند 1). صرف نظر از فرصت های کاری و درآمد کافی، مشاغل عمومی می تواند منجر به از دست دادن خلاقیت و بهره هوشی ضعیف در بین افراد طبقه متوسط شود. که آنها را از آموزش ضروری روزانه بسیار عقب می اندازد. علاوه بر این، کاپونی (2017) گزارش داد که با ترویج و ارائه مشاغل عمومی بیشتر، بهره وری کلی یک اقتصاد می تواند با روند نزولی روبرو شود. در نهایت، وزارت آموزش و پرورش میتواند با افزایش سطح آموزش در دبیرستانها و کالجها مستقیماً بر پیامدهای فعلی و آتی کار مرتبط با هوش مصنوعی تأثیر بگذارد. سی. یی، استاد دانشگاه دارایی و اقتصاد تیانجین گزارش می دهد که وزارت آموزش باید سیستم آموزشی چین را اصلاح کند که بتواند دانش آموزان را برای توسعه مهارت های مورد نیاز در آینده آموزش دهد و خود را با مشاغل جدید مبتنی بر هوش مصنوعی تطبیق دهد (Global Times، 2018، بند 18). این ابتکار توسط وزارت آموزش و پرورش مزایای متعددی را به همراه دارد. یکی از مزایای ارتقاء سیستم آموزشی این است که منجر به افزایش خلاقیت می شود. این ابتکار همچنین می تواند نرخ بیکاری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، که پس از آن از رشد اقتصادی کشورها در بلندمدت حمایت می کند. از سوی دیگر، این فرآیند زمان بر خواهد بود و نیاز به سرمایه های هنگفتی دارد. همه راه حل های مختلف تاکید شده دارای نتایج مثبت و همچنین منفی است. با این حال، بهترین اقدام، ابتکاراتی است که توسط وزارت آموزش و پرورش مانند افزایش سطح تحصیلات در دبیرستان ها و دبیرستان ها برای آماده سازی دانش آموزان برای تغییرات سریع تکنولوژیک انجام شود. بدیهی است که وزارت آموزش و پرورش نقش مهمی در به چالش کشیدن پیامدهای آتی هوش مصنوعی در آینده نزدیک ایفا می کند. که سپس از رشد اقتصادی کشورها در بلندمدت حمایت می کند. از سوی دیگر، این فرآیند زمان بر خواهد بود و نیاز به سرمایه های هنگفتی دارد. همه راه حل های مختلف تاکید شده دارای نتایج مثبت و همچنین منفی است. با این حال، بهترین اقدام، ابتکاراتی است که توسط وزارت آموزش و پرورش مانند افزایش سطح تحصیلات در دبیرستان ها و دبیرستان ها برای آماده سازی دانش آموزان برای تغییرات سریع تکنولوژیک انجام شود. بدیهی است که وزارت آموزش و پرورش نقش مهمی در به چالش کشیدن پیامدهای آتی هوش مصنوعی در آینده نزدیک ایفا می کند. که سپس از رشد اقتصادی کشورها در بلندمدت حمایت می کند. از سوی دیگر، این فرآیند زمان بر خواهد بود و نیاز به سرمایه های هنگفتی دارد. همه راه حل های مختلف تاکید شده دارای نتایج مثبت و همچنین منفی است. با این حال، بهترین اقدام، ابتکاراتی است که توسط وزارت آموزش و پرورش مانند افزایش سطح تحصیلات در دبیرستان ها و دبیرستان ها برای آماده سازی دانش آموزان برای تغییرات سریع تکنولوژیک انجام شود. بدیهی است که وزارت آموزش و پرورش نقش مهمی در به چالش کشیدن پیامدهای آتی هوش مصنوعی در آینده نزدیک ایفا می کند. بهترین اقدام، ابتکاراتی است که توسط وزارت آموزش و پرورش مانند افزایش سطح تحصیلات در دبیرستان ها و دبیرستان ها برای آماده سازی دانش آموزان برای تغییرات سریع تکنولوژیک انجام شود. بدیهی است که وزارت آموزش و پرورش نقش مهمی در به چالش کشیدن پیامدهای آتی هوش مصنوعی در آینده نزدیک ایفا می کند. بهترین اقدام، ابتکاراتی است که توسط وزارت آموزش و پرورش مانند افزایش سطح تحصیلات در دبیرستان ها و دبیرستان ها برای آماده سازی دانش آموزان برای تغییرات سریع تکنولوژیک انجام شود. بدیهی است که وزارت آموزش و پرورش نقش مهمی در به چالش کشیدن پیامدهای آتی هوش مصنوعی در آینده نزدیک ایفا می کند.
نتیجه
به عنوان نتیجه، هوش مصنوعی و تأثیر آن بر آینده شغلی یک نگرانی بزرگ و کاملاً پیچیده است که تغییرات گسترده ای را در آینده شغلی ایجاد خواهد کرد. رشد هوش مصنوعی میتواند تأثیر منفی گستردهای بر افراد و جوامع در چین داشته باشد، که شامل نرخ بالای بیکاری و مقدار زیادی پول سرمایهگذاری شده در فرآیند تولید شرکتهای هوش مصنوعی است. این مقاله سه راهحل کلی را پیشنهاد میکند که شامل معرفی سیاست یارانهای، افزودن مشاغل عمومی در اقتصاد توسط دولت و ارتقای نظام آموزشی توسط وزارت آموزش و پرورش است. پس از ارزیابی این راهکارها، به شدت توصیه می شود که وزارت آموزش و پرورش باید نظام آموزشی را تغییر دهد نه تنها به این دلیل که دانش آموزان را با تغییرات سریع تکنولوژیکی مواجه می کند، بلکه خلاقیت همسالان جوان را نیز افزایش می دهد.
منابع
آرتور، دی (2016). درآمد پایه: یک ایده رادیکال وارد جریان اصلی می شود. برگرفته از https://www.aph.gov.au/About_Parliament/Parliamentary_Departments/Parliamentary_Library/pubs/rp/rp1617/BasicIncome
برهات، وی (2018). چین مصمم است تاج هوش مصنوعی را از آمریکا بدزدد و هیچ چیز، حتی یک جنگ تجاری، مانع آن نخواهد شد. برگرفته از https://www.cnbc.com/2018/05/04/china-aims-to-steal-us-ai-crown-and-not-even-trade-war-will-stop-it.html
براون، ا. (2015). آیا یارانه استخدام می تواند به نفع بیکاران باشد؟ برگرفته از https://wol.iza.org/articles/can-hiring-subsidies-benefit-unemployed/long
کاپونی، وی (2017). اثرات اشتغال بخش دولتی بر اقتصاد برگرفته از https://wol.iza.org/articles/effects-of-public-sector-employment-on-economy/long
CEIC. (2019). نرخ بیکاری چین برگرفته از https://www.ceicdata.com/en/indicator/china/unemployment-rate
سلان جونز، آر (2014). استیون هاوکینگ هشدار داد که هوش مصنوعی می تواند به بشریت پایان دهد. برگرفته از https://www.bbc.com/news/technology-30290540
CompTIA. (2019). تحلیل CompTIA نشان می دهد که نرخ بیکاری فناوری ایالات متحده به پایین ترین حد خود رسیده است. برگرفته از https://www.prnewswire.com/news-releases/us-tech-unemployment-rate-at-record-low-comptia-analysis-reveals-300863947.html
اقتصاد کشور (2018). چین - جمعیت برگرفته از https://countryeconomy.com/demography/population/china
Danmeng, M. & Jia, D. (2018). هوش مصنوعی ممکن است بیکاری ساختاری در چین را تشدید کند: گزارش برگرفته از https://www.caixinglobal.com/2018-08-30/ai-may-worsen-structural-unemployment-in-china-report-101320259.html
گلوبال تایمز. (2018). هوش مصنوعی 70 درصد مشاغل را تحت تأثیر قرار می دهد زیرا روباتیک مکمل کاهش نیروی کار چین است. برگرفته از http://en.people.cn/n3/2018/0917/c90000-9500920.html
مطبوعات، G. (2019). آیا هوش مصنوعی یک قاتل شغل خواهد بود؟ گزارش های جدید درباره آینده کار. برگرفته از https://www.forbes.com/sites/gilpress/2019/07/15/is-ai-going-to-be-a-jobs-killer-new-reports-about-the-future-of- work/#61f6294cafb2
رن، دی (2018). 2.3 میلیون - تعداد مشاغلی که ممکن است به دلیل هوش مصنوعی در بخش های مالی چین تا سال 2027 از بین برود. برگرفته از https://www.scmp.com/business/companies/article/2139685/23-million-number-jobs-could هوش مصنوعی - گم شدن
Rouse, M. (2019). هوش مصنوعی (هوش مصنوعی). برگرفته از https://searchenterpriseai.techtarget.com/definition/AI-Artificial-Intelligence
Stollery، B. (2018). درآمد پایه جهانی بخشی اجتناب ناپذیر از آینده خودکار ما است. برگرفته از https://medium.com/age-of-awareness/universal-basic-income-is-an-inevitable-part-of-our-automated-future-3cc181d4778d
اقتصاد تجارت. (2019). نرخ بیکاری چین برگرفته از https://tradingeconomics.com/china/unemployment-rate
WorldOMmeters. (2019). جمعیت چین برگرفته از https://www.worldometers.info/world-population/china-population
یانگ، جی (2019). بیکاری و سلامت روان در چین برگرفته از https://theasiadialogue.com/2019/04/15/unemployment-and-mental-health-in-china/