به راحتی می توان از نیاز روزافزون به داشتن یک وب سایت "در دسترس" دلهره کرد. معنی آن چیست؟ آیا نیاز به بازنگری اساسی وب سایت خود دارید؟
در حالی که ما همیشه میخواهیم وبسایتها تا حد امکان در دسترس باشند، بهتر است گامهای کوچکتری برداریم، به جای اینکه اصلاً حرکتی به سمت دسترسی انجام ندهیم (یا سعی کنیم آن را به یکباره انجام دهیم و آن را به درستی انجام ندهیم!)
وبسایتهای قابل دسترسی به سرعت در حال تبدیل شدن به خط پایه هستند – که منطقی است زیرا حدود 15 درصد از جمعیت جهان دارای نوعی معلولیت هستند. بنابراین، چه نوع استانداردهایی باید وب سایت شما را رعایت کند تا «در دسترس» در نظر گرفته شود؟
راهنمای نهایی دسترسی به وب در سال 2022
1: محتوای خود را بررسی کنید
عناصر در دسترس به ویژه برای افرادی که تجربه می کنند مهم هستند:
اختلالات بینایی
اختلالات شنوایی
ناتوانی های جسمی یا مهارت های حرکتی
تشنج های حساس به نور
ناتوانی های شناختی، مانند نارساخوانی یا زوال عقل
محتوا بخش بزرگی از این است - به همین دلیل است که دستورالعملهای دسترسی به محتوای وب 2.1 (یا WCAG 2.1) ایجاد شد. محتوای نوشتاری، ویدیویی و تصویری همه بخشهای کلیدی نحوه تعامل کاربر با یک وبسایت هستند. اگر با مشکلات بینایی یا شنوایی مواجه هستید، پیمایش در یک وب سایت بسیار دشوارتر می شود.
اگر فکر می کنید وب سایت شما بدون هیچ گونه بررسی خوب است، دوباره فکر کنید - در سال 2022، 96.8٪ از صفحات اصلی WCAG 2 خراب شده اند.
برای سهولت در کار، مطمئن شوید که:
از زبان سادهتر استفاده کنید - از اصطلاحات یا اشکال گفتاری که میتوانند خواننده را گیج کنند اجتناب کنید
متن جایگزین را به تمام تصاویر مرتبط اضافه کنید
متن توصیفی و قابل فهم را به پیوندها اضافه کنید
زیرنویس یا متنی برای ویدیوها داشته باشید
2: HTML شما چقدر خوب است؟
یک وبسایت میتواند زیبا به نظر برسد و عملکرد خوبی داشته باشد، اما همچنان شیوههای بد HTML داشته باشد. این بدان معناست که نه تنها صفحهخوانها، بلکه گوگل نیز برای خواندن درست وبسایت دچار مشکل خواهند شد. به عنوان مثال، گوگل به سمت ترجیح دادن وب سایت های قابل دسترس حرکت کرده است و معمولاً وب سایت ها را در صورت داشتن کد "بد" کافی جریمه می کند.
اکثر شیوه های خوب HTML ساده و آسان برای پیاده سازی به عنوان پایه ای برای توسعه وب شما هستند. به عنوان مثال، سبک های متن: برای نشان دادن تفاوت های یک سبک، از چیزی بیش از رنگ استفاده کنید. پیوندهای شما باید در HTML توصیفی باشند. پیوندها باید از "a" استفاده کنند و همیشه دارای ویژگی href باشند.
چک لیست پروژه A11Y روش خوبی برای سنجش میزان دسترسی به وب سایت شما است. البته، تنها راه برای شناخت واقعی این است که کد خود را اعتبار سنجی کنید. Dux Digital Rocket Validator را توصیه میکند، ابزاری که تیم Dux از آن برای تأیید دسترسی به وبسایتهای خود استفاده میکند.
3: آیا طراحی وب سایت شما بیشتر از ظاهر زیبا انجام می دهد؟
رنگ ها وقتی صحبت از دسترسی به وب سایت می شود، این چیزی است که بسیاری از مردم ابتدا به آن فکر می کنند: تضاد رنگ. و با این حال، رایج ترین مشکل دسترسی در بین وب سایت ها است. 83.9 درصد از صفحات اصلی دارای کنتراست متن زیر استانداردهای WCAG 2 AA هستند .
استفاده از رنگ در سرتاسر وب سایت شما باید هدفمند، ثابت و دارای کنتراست قابل قبول باشد. آنچه WCAG 2.1 در مورد رنگ می گوید را اینجا ببینید . شما همچنین می توانید دسترسی به رنگ های خود را با دستورالعمل های AA در اینجا آزمایش کنید.
فونت ها یکی دیگر از عناصر طراحی هستند که می توانند یک وب سایت قابل دسترسی را ایجاد کنند یا آن را خراب کنند. فونت ها باید ساده، خوانا و آشنا باشند.
هیچ فونت قابل دسترسی «یک اندازه متناسب با همه» وجود ندارد، و همچنین میتواند مهم باشد که کدام فونتها را با هم جفت میکنید تا اینکه مطلبی چقدر خوب خوانده میشود.
با این حال، برخی از فونتهای در دسترس محبوب که ممکن است بخواهید کاوش کنید عبارتند از Verdana، Arial و Helvetica.
4: ساختار سرفصل شما چگونه است؟
اگر با سئو آشنایی دارید، شاید با اهمیت سرفصل ها آشنا باشید. با این حال، سرفصل ها برای دسترسی نیز بسیار مهم هستند. به طرز شگفت انگیزی، تقریباً 10 درصد از وب سایت ها اصلاً عنوان ندارند.
چند قانون در مورد ساختار عنوان وجود دارد که همه باید از آنها آگاه باشند:
هر صفحه باید فقط یک H1 داشته باشد.
عناصر سرفصل باید از ترتیب یا توالی خاصی (منطقی) پیروی کنند. آنها هرگز نباید صرفاً برای طراحی بصری استفاده شوند. اگر نیاز به استفاده از یک عنصر بصری خاص دارید، از کلاس CSS استفاده کنید و تگ عنوان مربوطه را به عنوان بهترین تمرین نگه دارید.
مشابه موارد بالا، سطوح عنوان را نادیده نگیرید. خواننده را گیج می کند.
5: اگر شک دارید، کاری را انجام دهید که منطقی است
هنگامی که بدانید به دنبال چه چیزی هستید، اکثر مشکلات دسترسی به راحتی قابل حل هستند. ممکن است قبلاً متوجه آنها شده باشید - فقط نمی دانید که چرا چیزی شما را آزار می دهد. متن تیره را روی پسزمینهای تیره میبینید: در حال خم شدن و شکستن دکمه روشنایی خود هستید و سعی میکنید آن را رمزگشایی کنید. این نمونه ای از دسترسی ضعیف است.
برای بسیاری از ما، این فقط یک آزار است. برای افرادی که دارای ناتوانی های مرتبط با بینایی هستند، می تواند مانع از تعامل آنها با یک وب سایت شود و در مسیریابی در اینترنت مانع شود. طبق WebAIM ، کاربران دارای معلولیت انتظار دارند از هر 19 عنصر صفحه اصلی که با آن درگیر هستند، 1 مورد با خطا مواجه شوند.
با این حال، مانند مثال بالا، دسترسی در نهایت برای همه است. این کار زندگی ما را آسانتر میکند، و گشت و گذار در وب را کمی دردناکتر میکند. فقط به این دلیل که وبسایت شما برای سازگاری با Triple-A آماده نیست، به این معنی نیست که نمیتوانید قدمهایی را برای دسترسیپذیری بردارید.
Dux در ساخت وبسایتهایی که برای همه کار میکنند بسیار بزرگ است و آنها به ویژه بر ایجاد بهترین روش، وبسایتهای قابل دسترس برای مراقبتهای بهداشتی و غیرانتفاعی متمرکز هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با Dux Digital تماس بگیرید.